Ładowanie strony...
21 czerwca 2024
Ulga na ekspansję funkcjonuje w polskim systemie podatkowym już od 2022 r. Miała na celu zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.
Czy aby na pewno przedsiębiorcy korzystają z ulgi w szerokim zakresie?
Wiemy, że korzystają z niej firmy produkcyjne, bezpośrednio wytwarzające rzeczy w ramach swojej działalności gospodarczej. Ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych.
Ulga na ekspansję w porównaniu z ulgą na prototyp czy robotyzację umożliwia przedsiębiorcom odliczenie 100% wydatków (kosztów uzyskania przychodów), poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł). Można zatem przyjąć, że stanowi dla Firm istotne wsparcie w zmniejszaniu obciążeń podatkowych.
Fiskus jednak mocno ograniczył katalog wydatków, które mogą zostać uznane za koszty kwalifikowane ulgi prowzrostowej.
Po pierwsze, Przedsiębiorcy nie odliczą kosztów osobowych pracowników. W katalogu kosztów kwalifikowanych mieszczą się wyłącznie koszty zakupów biletów lotniczych, zakwaterowania pracowników i ich wyżywienia.
W ekspansji nie zaliczymy (zakresem ulgi nie są objęte):
- diet i noclegów osób nie zatrudnionych na umowę o pracę. Z katalogu kosztów wyłączono personel zatrudniony na podstawie innych umów np. zlecenia, umowy agencyjnej, innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia, umowy o dzieło, bądź kadry menadżerskiej pełniącej swoje obowiązki na podstawie powołania.
- kosztów wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w działania generujące koszty, scharakteryzowane w art. 18eb ust. 7 pkt 2-5 ustawy o CIT/ art. 26gb ust. 7 pkt 2-5 ustawy o PIT/( (pracowników marketingu zaangażowanych w działania promocyjno- informacyjne, pracowników przygotowujących dokumentację czy dostosowujących opakowania produktów do wymagań klientów).
- kosztów transportu kolejowego czy przejazdu samochodem.
Powyższe stanowisko pozostało przedstawione min. w interpretacji indywidualnej z 10 maja 2024 r. o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.53.2024.2.ZK „(…) W odniesieniu natomiast do braku możliwości odliczenia w ramach ulgi wydatków związanych z dojazdem na targi przy pomocy samochodów i komunikacji kolejowej, zauważyć należy, że ustawodawca w zakresie kosztów podróży, do odliczenia przewidział jedynie koszty zakupu biletów lotniczych dla pracowników, nie wymieniając kosztów podroży samochodem czy pociągiem. W związku z tym powyższe wydatki nie podlegają/nie będą podlegały odliczeniu w ramach ulgi na ekspansję.”
W zakresie możliwości zaliczenia do ulgi na ekspansję poniesionych kosztów wydane zostały wyroki przychylające się linii orzeczniczej Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładem może być wyrok o sygn. I SA/Bk 465/23 z 24 stycznia 2024 r.
Po drugie, odliczeniu nie będą podlegały koszty ponoszone z tytułu uczestnictwa w Kongresie oraz wynagrodzenie dedykowanych pracowników za czas pracy poświęcony na uczestnictwo w Kongresie. Jak podkreśla Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w wydanej 6 października 2023 r. interpretacji indywidualnejo sygn. 0111-KDWB.4010.2.2023.2.HK „ Kongres (...) nie może być utożsamiany ze zdarzeniem, jakim są targi. Dla przykładu, według internetowego słownika języka polskiego „kongres „to m.in. „zjazd krajowy lub międzynarodowy przedstawicieli nauki, polityki itp.”.(…) Zatem nie należy uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wydatków związanych z innymi wydarzeniami niż targi (np. wydatków związanych z uczestnictwem w kongresach” Posługując się wykładnią językową, należy bowiem zauważyć, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (https://sjp.pwn.pl) termin „targi” to wystawa krajowa lub międzynarodowa dająca przegląd eksponatów z różnych dziedzin produkcji”.
Podsumowując, w zakresie kosztów uczestnictwa w Targach podatnicy mogą zaliczyć:
- zakwaterowanie i wyżywienie Pracowników oraz Pracowników działu marketingu w czasie targów (faktura wystawiana przez hotel, w którym nocują pracownicy);
- podróż Pracowników, w tym Pracowników działu marketingu biorących udział w targach (bilety lotnicze);
- przygotowanie materiałów reklamowych takich jak katalogi informacyjne, ulotki produktowe i broszury (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);
- zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na targach (faktura od
- zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie);
- wynajęcie powierzchni wystawienniczej (faktura od zewnętrznego kontrahenta);
- wykonanie wystroju stoiska (faktura od zewnętrznego kontrahenta za projekt i wykonanie).
Warto zwrócić uwagę jakie koszty działań promocyjno-informacyjnych mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowanych ulgi prowzrostowej.
W art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, ustawodawca w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wymienia koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów, informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.
Nie ulega wątpliwości, że koszt związany z przygotowaniem strony internetowej i jej prowadzeniem, pozycjonowaniem strony Firmy w wyszukiwarkach, opłaty za reklamy w mediach społecznościowych (np. Facebook, Google Ads), projekty graficzne wykorzystywanych w materiałach marketingowych, produkcję materiałów reklamowych prezentujących produkty, wypłaty należności za świadczone usługi o charakterze promocyjno-informacyjnym na rzecz podmiotów zewnętrznych (influencerzy, obsługa mediów społecznościowych, usługi agencji marketingowych) stanowią koszty kwalifikowane ulgi. Pamiętać należy jednak, że wszystkie powyższe koszty powinny być udokumentowane fakturą od zewnętrznego kontrahenta.
W tym miejscu warto dodać, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie uznał za koszty ulgi prowzrostowej promocji produktów w postaci próbek produktów oraz promocji produktów na platformach sprzedażowych Allegro, Amazon Ebay (interpretacja indywidualna z 16 października 2023 r. 0111-KDIB1-3.4010.391.2023.1.JKU).
Przedsiębiorcy nie odliczą także smyczy, długopisów i innych gadżetów z logiem firmy.
Sprawę powyższą rozstrzygnął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej 10 maja 2024 r. interpretacji indywidualnej o sygn.. 0111-KDIB1-3.4010.53.2024.2.ZK na niekorzyść podatnika „(…)Odnosząc się natomiast do kosztów zaprojektowania i wykonania praktycznych gadżetów reklamowych z logiem Spółki wskazać należy, że koszty również nie uprawniają do skorzystania z odliczenia ponieważ, charakter powyższych wydatków nie wskazuje na promowanie konkretnego produktu lecz wpływa na budowanie całościowego wizerunku Spółki, zwiększa rozpoznawalność marki wśród potencjalnych kontrahentów”.
Inne koszty wymienione w art. 18eb ust. 7 nie budzą już takich wątpliwości.
Przy kosztach dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów, należy zwrócić uwagę, że dostosowanie opakowań produktów, nie może wynikać z własnej inicjatywy przedsiębiorcy. Zatem tylko potrzeba zmiany opakowania z inicjatywy klienta, stanowi przesłankę zaliczenia wydatku w koszt ekspansji.
W odniesieniu do kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych, mówimy tylko o obowiązkowych certyfikatach. Zdaniem organu podatkowego ( interpretacja indywidualna o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.391.2023.1.JKU z 16 października 2023 r.) „(…) Spółka nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wskazanych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 Ustawy o CIT, kosztów nieobowiązkowych zaświadczeń/certyfikatów potwierdzających pochodzenie, skład i jakość Produktu poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży. Jak sam Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, oprócz kosztów certyfikacji obowiązkowej, którą musza przejść wszystkie wyroby kosmetyczne w Polsce, Wnioskodawca prowadzi także dodatkowe działania mające na celu poinformowanie swoich odbiorców o składzie i jakości wytwarzanych przez siebie Produktów. Dokonując powyższej oceny, zdaniem Organu, wyłącznie informacyjną – a nie promocyjno-informacyjną – funkcję pełnią wydatki, które ponieśli Państwo na nieobowiązkowe zaświadczenia/certyfikaty”.
Koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom obejmują na przykład koszty tłumaczeń dokumentów sprzedażowych w postaci faktur wystawionych przez biura tłumaczeń/biegłych tłumaczy przysięgłych, za wykonanie usług polegających na przetłumaczeniu dokumentacji sprzedażowej z języka polskiego na języki obce. Tym samym, zdaniem Krajowej Informacji Skarbowej dokumenty sprzedażowe mają charakter sprzedażowy, tj. dotyczą oferowanych przez Spółkę produktów i maszyn - oferty, dokumentacja techniczna, instrukcja obsługi etc. W tym miejscu organ podatkowy zgodził się z Wnioskodawcą i ww. koszty ofertowania zaliczydo kosztów, które spełniają przesłanki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia, zgodnie z art. 18eb ust. 7 pkt 5 ustawy o CIT. Sprawę powyższą rozstrzygnął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej 10 maja 2024 r. interpretacji indywidualnej o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.53.2024.2.ZK na korzyść podatnika.
Podsumowując powyższe należy pamiętać, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów określony w art. 18eb ust. 7 pkt 5 ustawy o CIT uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie. Biorąc pod uwagę zaskakujące stanowiska Krajowej Informacji Skarbowej, podatnicy chcąc skorzystać z ulgi na ekspansję powinni rozważyć wystąpienie z wnioskiem o interpretację w ich indywidualnym stanie faktycznym.
Autor: Iwona Makosz, prawnik w Kancelarii Adwokackiej Małgorzata Boguszewska i Wspólnicy
11 września 2024
22 sierpnia 2024
24 czerwca 2024
21 czerwca 2024
15 kwietnia 2024
09 kwietnia 2024
23 lutego 2024